Zorg thuis Ervaringen Beeldzorg in de wijk is aanwinst voor onze cliënten én zorgverleners

"Beeldzorg in de wijk is aanwinst voor onze cliënten én zorgverleners"

Gerdine Van Der Heiden
‘Beeldzorg vormt een waardevolle toevoeging in ons zorgaanbod in de wijk’, zegt Gerdine van der Heiden, wijkverpleegkundige in Sliedrecht. ‘Veel cliënten zien zelf ook al de voordelen in van deze nieuwe vorm van wijkverpleging. Ze zien vaker dezelfde zorgverlener, krijgen op een vast tijdstip hun zorg én ze hoeven niet thuis te blijven voor hun beeldzorgmoment. Als ze bijvoorbeeld op vakantie gaan, kunnen ze hun online zorgverlener gewoon meenemen naar de camping. Je merkt dat het voor de “nieuwe generatie” ouderen steeds belangrijker is om zo zelf meer regie te houden over hun zorg. Het is fijn dat wij dat zo kunnen bieden.’

Win-win situatie

‘We moeten allemaal wennen aan beeldzorg. Dat is niet vreemd, want zeker in de wijkverpleging heb je toch dat beeld op je netvlies van de zorgverlener die bij de cliënt thuis komt. Dat beeld hebben niet alleen de mensen waarvoor wij zorgen, maar dat leeft ook onder collega’s merk ik. Ik had in eerste instantie ook zoiets van: eerst zien, dan geloven. Maar inmiddels ben ik overtuigd van de voordelen en ben ik groot voorstander van de inzet van beeldzorg in de wijk. Het ontlast onze fysieke routes, wat prettig is met het oog op het personeelstekort in de zorg. Maar het geeft onze cliënten ook meer vrijheid en regie en dat is ook iets wat ik als zorgprofessional belangrijk vind.’

Begeleiding op afstand

‘Ik ben er trots op dat we bij Rivas wijkverpleging al echt een volwaardig digitaal team hebben, dat zowel doordeweeks als in het weekend, ochtend- en avondroutes voor beeldzorg aanbiedt. Zij zetten beeldzorg op dit moment voornamelijk in voor begeleiding bij medicatie- en insulinezorg. Ook begeleiden zij een aantal cliënten op afstand met het bereiden van hun maaltijd of hun opstartmoment in de morgen. Dan bellen ze bijvoorbeeld in voor het douchen en aankleden en daarna weer even om te horen of het allemaal goed is gegaan. Het geeft de cliënt een prettig en veilig gevoel dat er iemand is die checkt of het goed gaat en snel in actie kan komen als dat niet zo is. Want voor iedere vorm van zorg geldt dat de zorgverlener van het digitale team direct een signaal aan ons geeft als er reden is tot zorg. Dan gaat één van de collega’s uit ons wijkteam een kijkje nemen.’

Samen met de cliënt beeldzorg ontdekken

Cliënten blijven, ook als zij uitsluitend beeldzorg ontvangen, altijd vallen onder de verantwoordelijkheid van de lokale wijkverpleegkundige. Gerdine: ‘Wanneer wij een zorgvraag ontvangen, bezoeken wij de cliënt om de indicatie te stellen. Ik bedenk dan altijd direct of deze persoon met zijn of haar zorgvraag gebruik zou kunnen maken van beeldzorg. Of in ieder geval voor een deel van de zorgmomenten. Indien dat zo is, laat ik de werking van de Beter dichtbij app of de Compaan aan hen zien. Dit is een gebruiksvriendelijke tablet voor senioren, die mensen van ons in bruikleen kunnen krijgen als ze beeldzorg van ons ontvangen en zelf geen tablet of smartphone hebben. Soms laat ik in samenwerking met de collega’s van het digitale team zien hoe zo’n beeldzorgmoment in zijn werk gaat. Vaak merk je dan al snel of het wat is voor die cliënt.’

Een cliënt van de wijkverpleging heeft via de tablet contact met de zorgverlener  Een zorgverlener van het digitale team van de wijkverpleging aan het werk

Bestaande zorgmomenten anders invullen

‘Beeldbellen zetten we niet alleen in bij nieuwe zorgvragen. Onlangs hebben wij in een teamoverleg met alle collega’s onze bestaande cliënten onder de loep genomen. Zijn er mensen waarbij de zorg kan worden vervangen door beeldzorg of in ieder geval een aantal van hun zorgmomenten? En zo ja, denk je dat deze cliënt daarvoor open staat en in staat is om de handeling onder toeziend oog van het digitaal team zelf uit te voeren? Mijn collega’s die dagelijks over de vloer komen bij deze mensen, kunnen dat toch het beste inschatten. Als we denken dat een cliënt in aanmerking komt, breng ik - met de Compaan onder mijn arm- een bezoek om beeldzorg te bespreken.’

Korte lijntjes met het digitale team

‘Als ik een cliënt overdraag aan het digitale team voor beeldzorg, doe ik dat met het volste vertrouwen. Op het moment dat zorgverleners van dat team aanleiding zien voor een fysiek bezoek, krijgen wij direct een seintje. We hebben bovendien altijd inzage in het dossier van de beeldzorgcliënten. Daarnaast evalueren we een aantal weken nadat iemand in zorg is gekomen met beeldbellen, altijd samen met de cliënt om te horen of het bevalt en of er nog verbeterpunten zijn. Het is namelijk belangrijk dat beide partijen tevreden zijn over de geleverde zorg en over de manier waarop dit wordt verleend. Als alles goed en naar tevredenheid loopt, brengen wij nog minimaal eens per jaar een bezoek aan huis om de gang van zaken te bespreken.’

 

Rivas wijkverpleging breidt momenteel het aantal plaatsen waar beeldzorg mogelijk is verder uit. In het eerste kwartaal van 2023 zullen alle regio’s waar Rivas wijkverpleging aanbiedt naast reguliere zorg ook gebruik maken van de inzet van het digitaal team.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube en Vimeo. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Lees meer over het cookiebeleid