02 september 2024

Hoe ziet de zorg van de toekomst er uit? Deel 3: het digitale ziekenhuis

20240712 115758
Hoe ziet de zorg van de toekomst eruit? Bij Rivas bereiden we ons hier nu al op voor. Dat is nodig om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. In een serie verhalen leggen we uit wat wij nu al doen. Vandaag: digitalisering in de zorg.

In het Beatrixziekenhuis kun je steeds meer dingen digitaal regelen. Zo kun je al online je afspraak wijzigen, werken we aan een systeem om online in te checken voor je afspraak op de polikliniek en is informatie over een behandeling of operatie ook digitaal beschikbaar. Dat is een ontwikkeling die in de toekomst volop doorgaat. Patiënten hoeven niet bang te zijn dat de zorg daar onpersoonlijker van wordt, zeggen gynaecoloog Rob Mooij en doktersassistent gynaecologie Esther van Bennekum.

Rob: ‘Je krijgt als patiënt geen computer tegenover je in de spreekkamer. We zetten digitalisering juist in voor niet-zorgtaken die nu best veel tijd kosten, zoals het verzetten van afspraken. Het mes snijdt aan twee kanten. Voor patiënten is het prettig als zij het wijzigen van een afspraak gewoon zelf kunnen regelen en hiervoor niet telefonisch in de wacht hoeven te staan. En voor ons scheelt het veel tijd.’

Doktersassistent Esther zit één dagdeel per dag achter de telefoon en is dan vooral bezig met het plannen van afspraken. ‘Daarnaast bellen patiënten mij om te overleggen, bijvoorbeeld als zij gezondheidsklachten hebben na een operatie. Het is natuurlijk voor die mensen heel prettig als zij sneller te woord worden gestaan.’

In de toekomst wil het Beatrixziekenhuis toe naar een systeem waarin patiënten voor en tijdens hun behandeling gedoseerd relevante informatie toegestuurd krijgen, bijvoorbeeld via e-mail of een app. Bij aanvang van de behandeling krijgen patiënten natuurlijk direct alle informatie voor het gehele traject. Aanvullend daarop kunnen zij dan relevante actuele informatie ontvangen. Zo kunnen zij dan bijvoorbeeld een dag voor de operatie een bericht ontvangen met of zij nuchter moeten zijn of niet. Zover is het nog niet, maar Rob ziet alvast veel voordelen. ‘Door mensen op het juiste moment de juiste informatie te geven, zorgen we ervoor dat mensen goed voorbereid naar het ziekenhuis toekomen. Ook zullen mensen minder snel bellen met vragen.’

Patiënten hebben zelf de regie. Rob: ‘Niets moet, maar we willen het natuurlijk wel stimuleren. In het ziekenhuis hebben we daarom ook een Digipunt ingericht, waar mensen hulp kunnen krijgen bij vragen over digitale zorg, als dat nodig is. Maar mijn ervaring is dat veel mensen, ook ouderen, het alleen maar prettig vinden als ze dingen online kunnen regelen. Zolang de zorg maar door een persoon wordt geleverd.’


Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube en Vimeo. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Lees meer over het cookiebeleid