18 juni 2024

Hoe ziet de zorg van de toekomst er uit? Aflevering 1: thuismeten.

Meneer Verhoef Meet Thuis Aan Tafel Zijn Waarden
Hoe ziet de zorg van de toekomst eruit? Bij Rivas Zorggroep bereiden we ons hier nu al op voor. Dat is nodig om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. In een serie verhalen leggen we uit wat wij nu al doen. Vandaag: thuismeten.

Door een samenwerking van Rivas en Huisarts en Zorg kunnen patiënten die bekend zijn met hartfalen, COPD, Astma en CVRM gebruikmaken van de Patiënt Journey App. Zij meten op een afgesproken moment hun hartslag, bloeddruk en gewicht en geven dit via de app door aan het ziekenhuis. ‘We willen hier nog meer op gaan inzetten, omdat dit enorm veel voordelen heeft’, vertelt hartfalenverpleegkundige Hubertine Schoep.

Minder ziekenhuisbezoeken

Hubertine: ‘Patiënten hoeven minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Tegelijkertijd ontvangen wij, omdat zij zichzelf vaak meten, meer data. Daardoor kunnen we sneller ingrijpen als er waarden afwijken en mogelijk een ziekenhuisopname voorkomen. Via de app kunnen patiënten chatten met ons digitale team van de wijkverpleging. Op die manier kun je als patiënt dus heel laagdrempelig je vragen stellen over je gezondheid en je zorg. De app stuurt deelnemers ook wekelijks preventieve tips om hun hartgezondheid te verbeteren.’

Hartfalenverpleegkundige Hubertine Schoep in hal Beatrixziekenhuis

Huisarts Evelien Kristensen en praktijkondersteuner Petra Visser van Huisartsenpraktijk Dalempoort in Gorinchem verwachten door thuismeten in de toekomst minder tijd kwijt te zijn aan het invoeren van gegevens. ‘Daardoor blijft er meer tijd over voor de mensen die extra aandacht nodig hebben. Bovendien worden patiënten meer betrokken bij hun behandeling. Ze zijn zelf direct deelgenoot van hun metingen en krijgen een deel van de verantwoordelijkheid voor hun zorg terug. Een mooi voorbeeld van mensgerichte zorg waar iedereen baat bij heeft.’

Toename hartpatiënten

Het aantal hartpatiënten neemt al jaren toe, als gevolg van vergrijzing en verbeterde behandelmethoden. Op dit moment zijn er zo’n zevenhonderd hartpatiënten bekend bij het Beatrixziekenhuis. Bijna 150 van hen monitoren zichzelf op deze manier en hoeven daardoor minder vaak op de polikliniek te komen.

Een ander leven na twee hartaanvallen

Een van die patiënten is Hans Verhoef uit Gorinchem. Hans had zes jaar geleden, twee keer kort achter elkaar een hartaanval, waardoor zijn leven ingrijpend is veranderd. ‘Hartproblemen maken je erg onzeker. Doordat ik nu wekelijks kan checken hoe het gaat, heb ik het gevoel dat ik meer controle heb. Het is natuurlijk hartstikke fijn dat ik dat gewoon thuis kan zien en daarvoor niet steeds naar het ziekenhuis hoef. Ik ben ontzettend goed geholpen in het Beatrixziekenhuis, maar ik kom daar het liefst toch zo weinig mogelijk.’


Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube en Vimeo. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Lees meer over het cookiebeleid