MijnRivas Veelgestelde vragen MijnRivas

Veelgestelde vragen MijnRivas

Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen over het cliëntportaal MijnRivas. 

Over MijnRivas

Inloggen op MijnRivas met DigiD

Privacy en mijn gegevens

Dossier bekijken

Vragenlijsten

Digitaal laboratoriumformulier

Iemand machtigen

HiX Patiënt app

 

Wat is MijnRivas?

MijnRivas is het online cliëntportaal van Rivas Zorggroep. Hier staan op een veilige plek uw eigen gegevens die uw zorgverlener(s) over u opschrijven. Bijvoorbeeld omdat u in het Beatrixziekenhuis behandeld wordt, in één van onze woonzorghuizen woont of omdat de wijkverpleging bij u thuis helpt. Alle zorgverleners van Rivas Zorggroep schrijven vanaf nu alle informatie op één plek. Makkelijk, overzichtelijk en veilig.

Wat zie ik op MijnRivas?

Op MijnRivas kunt u:

Uw zorggegevens zien en verslagen lezen
Uw persoonlijke gegevens controleren en aanpassen
Zien wanneer uw volgende afspraak is. U kunt ook zien wanneer u in het verleden bij ons bent geweest.
Online contact hebben met de apotheek van Rivas Zorggroep.
Vragenlijsten invullen.
Medische brieven van uw arts lezen.
Zien welke allergieën u heeft.
Informatie over uw medicijnen zien.
Folders met belangrijke informatie lezen. Over uw aandoening, een onderzoek of een behandeling.

 

Wat heb ik nodig om MijnRivas te gebruiken?

  1. U bent ingeschreven als cliënt bij Rivas Zorggroep. Uw Burgerservicenummer (BSN) is bekend bij Rivas Zorggroep. Dit wordt gecontroleerd bij uw eerste contact.
  2. U heeft een computer, smartphone of tablet met internet nodig.
  3. U heeft een DigiD nodig. Heeft u geen DigiD? Dan kunt u deze aanvragen op de website van de Rijksoverheid. Heeft u vragen over DigiD? Lees meer op de website van de Rijksoverheid over uw DigiD
  4. Een DigiD Machtiging. Met DigiD Machtigen kan u geholpen worden of iemand helpen met het regelen van zaken bij Rivas. Door iemand te machtigen of gemachtigd te worden kan dit veilig, zonder uw DigiD af te geven.
    Wilt u meer weten over DigiD Machtiging? Ga dan naar de speciale DigiD Machtiging website van de overheid.

 

Inloggen op MijnRivas met DigiD

Hoe kan ik inloggen op MijnRivas?

Om in te loggen op MijnRivas heeft u een DigiD nodig of een DigiD Machtiging als u voor iemand anders gaat inloggen op MijnRivas. Met DigiD en DigiD Machtigen zijn uw gegevens goed beschermd. U logt dus veilig in. Hieronder leest u welke stappen u zet om in te loggen. U kunt ook het filmpje bekijken.

Klik hier om in te loggen op MijnRivas

Stappenplan om in te loggen op MijnRivas

U kunt op MijnRivas inloggen met uw DigiD. Of met een DigiD Machtiging voor iemand anders. Deze DigiD Machtiging moet u eerst aanvragen op de website machtigen.digid.nl

Om in te loggen met uw DigiD of met een DigiD Machtiging heeft u verschillende opties:

  1. Met de DigiD app.
  2. Met een sms-controle.
  3. Met mijn identiteitskaart.
1. Inloggen via DigiD app
  • Kies in het scherm voor inloggen met de DigiD app;
  • Open de DigiD app op uw smartphone of tablet;
  • Voer in de app je pincode in;
  • Klik onderin het scherm in de app op de oranje knop ‘koppelcode nodig?’;
  • Type de koppelcode (vier letters) in op het scherm in MijnRivas;
  • Scan met uw smartphone of tablet de QR-code op het scherm in MijnRivas;
  • U bent nu ingelogd in MijnRivas;
  • Heeft u de DigiD app nog niet gedownload? En heeft u hulp nodig? U vindt hier hoe u de app kunt downloaden en meer de informatie op de website van Rijksoverheid.
2. Inloggen via DigiD met een sms-controle
  • Kies in het scherm voor inloggen met een controle via sms;
  • U vult vervolgens uw gebruikersnaam en wachtwoord in behorend bij uw DigiD;
  • U ontvangt direct een code per sms op uw mobiele telefoon;
  • Vul deze code in;
  • U bent nu ingelogd in MijnRivas.
3. Inloggen met jouw identiteitskaart met afgiftedatum na 13 maart 2021
  • Kies in het scherm voor inloggen met ‘mijn identiteitskaart’;
  • Maak een keuze tussen: ‘Op een mobiel apparaat met NFC-lezer’ OF ‘Op een computer met een NFC-kaartlezer’;
  • Wanneer u kiest voor ‘Op een mobiel apparaat met NFC-lezer’:
    • Open de DigiD app op uw telefoon;
    • Voer uw pincode van de DigiD app in;
    • Voer de koppelcode die in uw DigiD app verschijnt in;
    • Scan met uw telefoon de QR-code die verschijnt;
    • Houd uw identiteitsbewijs tegen de achterkant van uw telefoon.
    • Voer de pincode van uw identiteitsbewijs in;
    • Houd uw identiteitsbewijs opnieuw tegen de achterkant van uw telefoon;
    • U bent nu ingelogd op MijnRivas.
  • Wanneer u kiest voor ‘Op een computer met een NFC-kaartlezer’:
    • Open de DigiD app op uw computer en druk op start;
    • Leg uw identiteitsbewijs op de NFC-kaartlezer van uw computer;
    • Voer de pincode van uw identiteitsbewijs in;
    • Leg uw identiteitsbewijs opnieuw op de NFC-kaartlezer van uw computer;
    • U bent nu ingelogd op MijnRivas.
  • Klik onderin het scherm in de app op de oranje knop ‘koppelcode nodig?’;
  • Type de koppelcode (vier letters) in op het scherm in MijnRivas;
  • Scan met uw smartphone of tablet de QR-code op het scherm in MijnRivas;
  • U bent nu ingelogd in MijnRivas.

Het lukt niet om in te loggen op MijnRivas, wat kan ik doen?

De meest voorkomende problemen zijn:

Wat gebeurt er als ik ben ingelogd en ik opeens iets anders moet doen?

Als u geen gebruikmaakt van het cliëntportaal MijnRivas, wordt u na 15 minuten automatisch uitgelogd.

Ik vind inloggen met DigiD onhandig. Kan ik ook op een andere manier inloggen?

Nee, dat is niet mogelijk. Omdat er privacygevoelige informatie in uw dossier staat, gaat Rivas Zorggroep zeer zorgvuldig om met uw gegevens. MijnRivas voldoet aan de hoogste veiligheidseisen die de Nederlandse overheid stelt aan ziekenhuizen. Daarom moet u inloggen met uw DigiD plus een verificatiecode.

Ik heb geen mobiele telefoon en kan geen sms ontvangen

U kunt op www.digid.nl lezen hoe u de code op een vaste telefoon kunt ontvangen. Dit leest u op de website: sms-controle op digid.nl.

Privacy en mijn gegevens

Wat kan ik zelf wijzigen in MijnRivas?

Het is belangrijk dat uw zorgverleners u goed kunnen bereiken. Daarvoor willen wij uw mobiele telefoonnummer en e-mailadres weten. In MijnRivas kunt u zelf gegevens aanpassen. U kunt deze wijziging doorgeven of wijzigen onder het kopje ‘gegevens’. Klik op wijzigen en vul uw mobiele nummer of e-mailadres in. Om zeker te zijn dat u de juiste gegevens invult, ontvangt u een code per e-mail of op uw mobiel. Tik de code in op het controleveld in MijnRivas.

Heeft u een nieuwe huisarts of apotheek? Vul de naam en woonplaats van uw huisarts of apotheek in en kies de juiste zorgverleners uit de getoonde opties.

Lukt het niet om de informatie aan te passen. Neem dan contact op met ons. Dat kan op één van onderstaande manieren:

  • U kunt bellen met de Rivas Zorglijn, u bereikt hen via 0900 8440.
  • U kunt ook een e-mail sturen naar clientportaal@rivas.nl. Gebruik dit e-mailadres niet voor zorgvragen of voor vragen over de inhoud van uw zorggegevens. Deze kunt u stellen aan uw zorgverlener.
  • Als u in het Beatrixziekenhuis of in de Lingepolikliniek komt, dan kunt u bij de inschrijfbalie uw gegevens laten aanpassen.

Hoe zit het met de veiligheid van mijn gegevens?

Uw privacy is voor Rivas heel belangrijk. Daarom werken wij volgens de ‘Algemene verordening gegevensbescherming’ (AVG). Deze wet beschermt uw privacy. U leest er meer over op onze website.

Wie kan mijn dossier op MijnRivas inzien?

Alleen zorgverleners die zorg aan u bieden (uw arts, verpleegkundige, wijkverpleegkundige of verzorgende die u helpt) kunnen in uw dossier kijken. Uw informatie wordt alleen gedeeld met mensen buiten Rivas Zorggroep als u daar toestemming voor heeft gegeven. Uw informatie wordt alleen gedeeld met uw eigen huisarts of verpleeghuisarts. Andere zorgverleners of organisaties zoals de bedrijfsarts of verzekeraars kunnen uw dossier niet zien.

U heeft alleen zelf toegang tot uw eigen zorgdossier. Tenzij u een machtiging aan iemand geeft, bijvoorbeeld aan uw buurman, vriend, familielid of mantelzorger omdat zij u helpen. Dat kan met DigiD Machtigen. Meer informatie over hoe u dit moet doen, leest u op de website van de overheid. Vragen kunt u ook stellen aan de helpdesk van DigiD Machtigen via telefoonnummer 088 123 6555.

Hoe geef ik toestemming om mijn zorggegevens te delen met andere zorgverleners?

Soms is het voor zorgverleners belangrijk om de gegevens uit uw cliëntportaal MijnRivas te delen met andere zorgverleners. Bij een doorverwijzing naar een ander ziekenhuis bijvoorbeeld. Uw toestemming leggen we vast in het cliëntportaal MijnRivas.

  • U kunt dit ook zelf regelen op het cliëntportaal MijnRivas.
  • Of u regelt dit bij een eerste contact met een zorgverlener van Rivas Zorggroep. Medewerkers vragen u of wij uw gegevens mogen delen.
  • Of u belt met de Zorglijn via 0900 8440.

Meer informatie over waarom zorggegevens delen belangrijk is en veilig gebeurt, vindt u in deze folder.

Kan ik de toestemming om mijn zorggegevens te delen ook wijzigen?

Ja, u kunt uw toestemming altijd wijzigen op het cliëntportaal MijnRivas. Of bel met de Zorglijn via 0900 8440, dan passen we dit voor u aan.

Kan ik MijnRivas uitzetten?

Wanneer u MijnRivas niet (meer) wilt gebruiken, dan kunt u de medewerkers van de Zorglijn vragen om het uit te zetten. De Zorglijn is bereikbaar op het telefoonnummer 0900 8440 of clientportaal@rivas.nl.

Dossier bekijken

Ik begrijp informatie op MijnRivas niet. Wat moet ik doen?

De informatie die u in uw dossier leest, is soms moeilijke taal. Het is mogelijk dat u niet alles goed begrijpt. Medische termen bijvoorbeeld. U kunt altijd contact opnemen met uw zorgverlener. Ook hebben wij een afkortingenlijst toegevoegd waar u de afkorting misschien in terug vindt. Komt u er niet uit? Bel dan de Zorglijn via 0900 8440.

Heeft u vragen over verslagen in uw dossier die uw zorgverlener heeft geschreven? Neem dan contact op met uw zorgverlener.

Hoe lang duurt het voor ik een uitslag zie in MijnRivas?

Heeft u een onderzoek gehad in het Beatrixziekenhuis of bloed laten prikken? Dan ziet u de uitslag als deze definitief is terug in uw zorgdossier. Dat is vaak een aantal dagen na het onderzoek. Wilt u de uitslag liever van uw zorgverlener horen? Wacht dan tot de volgende keer dat u uw zorgverlener spreekt. U weet dan zeker dat u er goede uitleg bij krijgt.

Kan ik ook foto's zien na bijvoorbeeld een röntgenonderzoek of MRI?

Via MijnRivas kunt u alleen verslagen lezen. Foto's staan er niet op. Heeft u een digitale kopie van een röntgenfoto, MRI of CT-scan nodig? Stel deze vraag aan uw zorgverlener.

Ik heb geen Nederlands Burgerservicenummer (BSN), kan ik mijn dossier bekijken?

Heeft u geen Nederlands Burgerservicenummer (BSN)? Helaas kunt u geen gebruik maken van MijnRivas. Wilt u toch uw dossier inzien? Neem dan contact op met uw behandeld arts. Wilt u een kopie van uw dossier opvragen? Vul dan het aanvraagformulier in. Het centraal archief van Rivas Zorggroep neemt uw aanvraag dan in behandeling.

I do not have a Dutch citizen service number (BSN), can i view my medical file?

Do you not have a Dutch Citizen Service Number (BSN)? Unfortunately you cannot use MyRivas. Would you still like to view your file? Then you can contact your doctor. Would you like to request a copy of your file? Please contact the central archive of Rivas Zorggroep via centraal.archief@rivas.nl. They will then process your request.

Vragenlijsten

Een vragenlijst, wat is dat?

Uw zorgverlener kan u vragen om online op MijnRivas een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst vindt u terug onder het kopje ‘vragenlijsten’. De resultaten van de vragenlijst bespreekt u met uw zorgverlener bij het volgende contact.

Ik moet een digitale vragenlijst invullen. Hoe doe ik dat?

Ga in MijnRivas naar ‘vragenlijsten’, klik op de vragenlijst die door uw zorgverlener is klaargezet en beantwoord alle vragen. Let op: tussentijds opslaan is meestal niet mogelijk. Vul de vragenlijst in één keer in en vergeet niet op ‘opslaan’ te klikken. Eerder ingevulde vragenlijsten vindt u terug bij ‘historie’.

Ik heb een e-mail ontvangen van Rivas Zorggroep. Hierin staat dat er nieuwe informatie in MijnRivas staat. En dat ik dit kan zien op MijnRivas. Wat houdt dit in?

U ontvangt een automatische e-mail om te laten weten dat er nieuwe informatie aan uw dossier op MijnRivas is toegevoegd. Heeft u uw e-mailadres bij iemand anders (bijvoorbeeld uw kinderen of  partner) laten invoeren? Dan kan dit ook over nieuwe informatie in het dossier van deze persoon gaan.

Als u geen gebruik maakt van het cliëntportaal MijnRivas, dan is dat geen enkel probleem. U kunt de e-mail dan gewoon weggooien. De gegevens die op MijnRivas staan, hoort u namelijk ook altijd van uw zorgverlener. U hoeft niet bang te zijn dat u door niet te kijken gegevens mist.

Digitaal laboratoriumformulier

Wat is een digitaal laboratoriumformulier?

Soms is het nodig om voor uw afspraak in het ziekenhuis bloed te prikken. Of om urine of ander lichaamsmateriaal bij het laboratorium in te leveren. Als dat nodig is, krijgt u van ons een digitaal laboratoriumformulier. Dit digitale laboratoriumformulier vervangt het papieren laboratoriumformulier. Het formulier kunt u vinden door in te loggen met uw DigiD op www.mijnrivas.nl. In de welkomst tekst vindt u een directe link naar het laboratoriumformulier.

Op dit formulier staat belangrijke informatie voor u. Zoals de datum waarop u bloed moet laten prikken of materiaal moet inleveren.

Moet ik het formulier laten zien op de priklocatie?

U moet het formulier laten zien op de priklocatie. De medewerker vindt daar namelijk belangrijke informatie voor het onderzoek. U hoeft het formulier niet te printen. Op de priklocatie kunt u het laboratoriumformulier vanaf uw telefoon laten zien aan de medewerker.

Op welke locaties kan ik dit formulier gebruiken?

Dat kan op alle locaties van Result Laboratorium. Dit is het laboratorium waar u terecht kunt voor bloed prikken of om lichaamsmateriaal zoals urine in te leveren. Klik hier voor meer informatie over de priklocaties.

Iemand machtigen

Kan ik de gegevens van mijn kind bekijken op MijnRivas?

Dat hangt af van de leeftijd van uw kind. Wij volgen hierin landelijke wetgeving. Over deze wetgeving leest u meer op deze pagina.

  • Ouders/verzorgers van kinderen jonger dan 12 jaar mogen de gegevens van het kind inzien. De gegevens van uw kind zijn alleen in te zien met het DigiD van uw kind. Als uw kind geen DigiD heeft, kunt u dit aanvragen op de site van DigiD.nl.
  • Bij kinderen van 12 tot 16 jaar mag u het medisch dossier via MijnRivas bekijken en het kind mag dit zelf ook. Hiervoor heeft u de DigiD van uw kind nodig.
  • Kinderen vanaf 16 jaar hebben zelf toegang tot MijnRivas. Ook zij hebben dan een DigiD nodig.

Ik wil iemand anders toestemming geven om mijn medisch dossier op MijnRivas te bekijken. Hoe doe ik dat?

Misschien vindt u het prettig dat er iemand met u mee kan kijken met uw gegevens op MijnRivas. Bijvoorbeeld een familielid, vriend, buurman of uw mantelzorger. Dit is mogelijk. U kunt hier iemand op een veilige manier toestemming voor geven. Dit kan met DigiD machtigen. U moet dit regelen op de website van DigiD.

Met DigiD Machtigen geeft u iemand anders toegang met toestemming (een machtiging) uw gegevens op MijnRivas te mogen zien. U kiest zelf hoe lang u dit wilt. Bijvoorbeeld een jaar. De persoon die u toegang geeft mag alleen deze periode uw gegevens zien in MijnRivas. Om uw gegevens te bekijken, maakt de gemachtigde gebruik van zijn/haar eigen DigiD. U kunt de machtiging op elk moment weer stopzetten. Hoe u een machtiging aanvraagt vindt u op de website van DigiD Machtigen. U kan ook contact opnemen met de helpdesk van DigiD Machtigen, via telefoonnummer 088 123 6555.  

HiX Patiënt app

Wat is de HiX Patiënt App?

Met de HiX Patiënt app kunt u op een makkelijke en veilige manier inloggen op ons cliëntportaal MijnRivas via uw telefoon of tablet. Hierdoor heeft u uw gegevens nog sneller bij de hand.

Waarvoor kan ik de app gebruiken?

Met de HiX Patiënt App krijgt u volledige toegang tot MijnRivas. U kunt via de app:

  • Uw persoonlijke gegevens inzien en aanpassen;
  • Uw geplande afspraken bekijken en verzetten;
  • Het digitaal laboratoriumformulier gebruiken;
  • De uitslagen van onderzoeken bekijken;
  • De brieven van uw zorgverlener lezen;
  • Vragenlijsten invullen;
  • Rapportages lezen over de zorg die wij aan hen leveren;
  • Inchecken voor uw afspraak in het ziekenhuis (in ontwikkeling)
  • Toegang krijgen tot voorlichtingsvideo’s en -folders.

Hoe installeer ik de app?

  1. Zoek in de appstore naar HiX Patiënt en download de app
  2. Kies een persoonlijke inlogcode en bevestig deze
  3. Koppel de app met MijnRivas. Druk op het plusje. Klik daarna op ‘Scan QR-code’ en scan de QR-code hieronder.
  4. Eenmalig inloggen met DigiD. Log met DigiD in op MijnRivas. Inloggen met DigiD is eenmalig. Hierna kunt u inloggen met de persoonlijke inlogcode die u bij stap 2 aanmaakt.
  5. De app is klaar voor gebruik. Wilt u de app gebruiken? Open de app, voer uw persoonlijke inlogcode in, klik op het logo van Rivas en u bent ingelogd!

Wat biedt de HiX Patiënt app extra ten opzichte van het cliëntportaal MijnRivas?

De app is hetzelfde als het cliëntportaal, maar is makkelijker te gebruiken op uw telefoon of tablet. U kunt snel en makkelijk inloggen met een zelfgekozen pincode. U hoeft dus niet elke keer in te loggen via DigiD.

Hoe kan ik mijn zelfgekozen inlogcode wijzigen?

Bij het inloggen in de app vindt u onder het invoeren van de inlogcode de mogelijkheid om de inlogcode opnieuw in te stellen. Let op: hiermee wordt ook de koppeling met MijnRivas verwijderd. Na het instellen van een nieuwe inlogcode moet u MijnRivas weer opnieuw koppelen via de QR-code.

Is de app veilig en wordt mijn privacy gewaarborgd?

Voor het inloggen gebruikt u uw DigiD. Dat is een veilige manier om toegang te krijgen tot uw gegevens. Na de eerste keer inloggen kunt u met een zelfgekozen pincode inloggen op de app.  Er worden geen gegevens uit de app opgeslagen op uw telefoon of tablet.

De app is goed beveiligd. Uw gegevens zijn alleen voor u toegankelijk, met uw DigiD en inlogcode.

Kan ik met een machtiging inloggen voor iemand anders in de app?

Dit is helaas niet mogelijk. Met de HiX Patiënt app kunt u alleen voor uzelf inloggen op MijnRivas. U kunt niet inloggen voor iemand voor wie u gemachtigd bent. Als u met een machtiging wilt inloggen, kan dit via www.MijnRivas.nl.

Het lukt mij niet om de app te installeren, wat moet ik doen?

Als u hulp nodig heeft met het installeren van de app, kunt u langskomen bij het Digipunt in de hal van het Beatrixziekenhuis. Zij helpen u graag met al uw vragen. De openingstijden van het Digipunt vindt u hier. U kunt uw vraag ook stellen door te mailen naar digipunt@rivas.nl of te bellen naar het Digipunt via 0183-644374.

 

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube en Vimeo. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Lees meer over het cookiebeleid