"Het is veel meer dan eten en drinken brengen"
Het is acht uur ’s ochtends als Hanane Barij haar kar met eten en drinken de afdeling neurologie en cardiologie oprijdt. Een uur geleden begon haar dienst. 'Hier zijn de patiënten vaak wat moe, dus ik zorg dat ik hier altijd iets later met het ontbijt kom, zodat de mensen wat langer kunnen rusten.' Vroeg of niet, op elke afdeling wordt Hanane met enthousiasme ontvangen. Ze glimlacht: 'Het is voor mensen even een onderbreking. Eten speelt een belangrijke sociale rol, dus als ze mij of mijn collega’s aan horen komen, dan worden ze gelijk blij.'
Maar het is niet alleen haar kar met voedsel en koffie waar het de patiënten om te doen is. De gesprekjes met voedingsassistenten als Hanane zorgen voor een welkome afleiding. 'Écht een goede tip van je gisteren', zegt een man tegen haar, terwijl ze een drankje inschenkt. 'De tajine-maaltijd was heerlijk.' De man had Hanane gevraagd welke halalmaaltijd zij aan kon raden. 'Omdat we alles zelf hebben geproefd, kon ik hem natuurlijk een suggestie doen', zegt ze.
'Die gesprekjes maken mijn werk zo waardevol. Het is veel meer dan eten en drinken alleen. Ik kom heel graag op de afdeling verloskunde, bij de baby’s en hun blije ouders. Maar net zo lief kom ik op een afdeling waar mensen behoefte hebben aan troost, of gewoon een praatje. Sommige patiënten blijven een lange tijd in het ziekenhuis. Dan worden de gesprekken automatisch persoonlijker en krijg je een band.'
In het Beatrixziekenhuis werken zo’n 45 voedingsassistenten. Ze werken in diensten van zes of acht uur, tussen zeven uur ’s ochtends en half acht ’s avonds. Na half acht neemt de verpleging het serveren van drinken, en eventueel wat eten, over.
Op haar kar brengt Hanane vanochtend voor elke patiënt iets anders mee. 'We hebben heel veel keuze. Patiënten kunnen zelf kiezen wat ze willen. We houden rekening met diëten, of als mensen halal of vegetarisch willen eten. Van elke patiënt weten we vanaf het begin van de opname wat hij of zij wel of niet mag of wil eten. Op een speciale tablet kunnen patiënten zelf doorgeven wat ze willen eten en hoe laat. Als ze daar niet toe in staat zijn, of minder digitaal vaardig, komen wij daarvoor langs.'
De maaltijden zijn gezond en gevarieerd. Artsen, diëtisten, verpleegkundigen en logopedisten adviseren wat iemand wel of niet kan eten, maar voor patiënten is er veel vrijheid. 'Sommige patiënten vinden het fijn om tussen de middag warm te eten en ’s avonds brood. Dat kunnen we prima regelen. Ziekenhuisvoeding staat misschien niet zo bekend, maar wat mensen hier eten is echt luxe.'
De verpleegkundigen en voedingsassistenten werken met een computersysteem waarin alle dieet-informatie per patiënt terug te vinden is. Daarin wordt ook bijgehouden wanneer iemand nuchter moet zijn, bijvoorbeeld voorafgaand aan een operatie. Hanane: 'Als mensen aan moeten sterken, mogen ze soms wat extra’s of kunnen we poffertjes en ijsjes aanbieden. Wanneer patiënten misselijk zijn als gevolg van hun ziekte of de behandeling, houden we daar ook rekening mee.'
Hanane werkt inmiddels 26 jaar bij Rivas, waarvan 8 jaar in het Beatrixziekenhuis. 'Ik ben begonnen als koksassistent bij Rivas. Toen er een baan vrijkwam als voedingsassistent, ben ik daar meteen voor gegaan', zegt ze. 'Het contact met patiënten in het ziekenhuis sprak mij enorm aan. Dat ik echt iets voor ze kan betekenen, maakt dat ik mijn werk zo leuk vind.'
Inmiddels is Hanane toe aan het serveren van de koffie en thee. Terwijl ze haar kar parkeert, klinken enthousiaste geluiden uit de kamer waar ze met de drankjes naar binnen loopt. 'Als ik binnen stap, worden mensen gelijk vrolijk. Patiënten kunnen weer even gewoon mens zijn en van een koffietje genieten. Dat vind ik mooi.'