Cliëntenraad
Om bewoners, cliënten en patiënten in de gelegenheid te stellen mede de kwaliteit van de zorg te bewaken, is de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) tot stand gekomen. Door deze wet zijn zorgorganisaties verplicht de cliëntenmedezeggenschap te regelen. Vanwege de divisiestructuur zijn er binnen Rivas meerdere cliëntenraden actief die de belangen van cliënten en patiënten behartigen.
Cliëntenraad Beatrixziekenhuis (CRBZ)
Deze Cliëntenraad bestaat uit leden die de belangen behartigen van patiënten van het
Beatrixziekenhuis, de Lingepoli en het Medisch specialistisch bedrijf. De CRBZ heeft maandelijks
overleg met de directeur van de divisie ziekenhuiszorg en de voorzitter van de medische staf.
Cliëntenraad Verpleeg- en Verzorgingshuizen en thuiszorg (CRVVT)
De Cliëntenraad VVT denkt mee over allerlei zaken die belangrijk zijn voor de bewoners binnen de langdurige zorg en cliënten van de wijkverpleging en de afdelingen Revalidatie & Herstel, het Expertisecentrum en de Zorgcentrale. De CRVVT heeft maandelijks overleg met de directie van de divisie VVT. Voor de langdurige zorg is er een bijzondere overlegstructuur: iedere woonlocatie voor langdurige zorg heeft een Cliëntenoverleg. Een goed contact tussen het Cliëntenoverleg en de Cliëntenraad is belangrijk om te weten wat er speelt op de locatie en om de mening van het Cliëntenoverleg te kennen. De Cliëntenraad brengt pas advies uit nadat er informatie is opgevraagd bij het betreffende Cliëntenoverleg
Centrale Cliëntenraad (CCR)
In de CCR hebben afgevaardigden uit de Cliëntenraad VVT en de Cliëntenraad BZ zitting.
Met elkaar behartigen zij de belangen van alle cliënten van Rivas en bespreken Rivas brede zaken
met de Raad van Bestuur (RvB). De CCR heeft een onafhankelijk voorzitter.
De huidige leden van de CCR zijn:
- Dhr. Giel Janssens, onafhankelijk voorzitter
- Dhr. Koen Schilders, vicevoorzitter (CRVVT)
- Mevr. Ina Vogel (CRVVT)
- Dhr. Henk Groenwegen (CRVVT)
- Dhr. Berry Verwijmeren (CRBZ)
- Mevr. Mary Modderkolk (CRBZ)
Visie cliëntenmedezeggenschap
De medezeggenschap van cliënten die zorg ontvangen van Rivas wordt uitgevoerd door betrokken leden met belangstelling voor de zorg. De wettelijk geregelde cliëntmedezeggenschap is gericht op het welbevinden van cliënten en de mensgerichte zorg.
Missie cliëntenmedezeggenschap
De cliëntenraden behartigen de belangen van cliënten door een constructieve grondhouding aan te nemen ten aanzien van het overleg over de zorgverlening van Rivas en adviseren gevraagd en ongevraagd aan de directeur van het betreffende domein of de Raad van Bestuur.
Medezeggenschapsregelingen, huishoudelijk reglement en richtlijnen
Voor de Cliëntenraden en de Centrale Cliëntenraad zijn medezeggenschapsregelingen vastgesteld. Voor de Cliëntenoverleggen zijn richtlijnen opgesteld. De documenten voor de Cliëntenraden van de VVT en het BZ vindt u op de pagina’s van de betreffende Raden.
> Medezeggenschapsregeling CCR
> Huishoudelijk reglement CCR
> Model richtlijn voor een cliëntenoverleg van Rivas Zorggroep
Jaarverslag
Jaarverslag 2023 medezeggenschap cliënten Rivas Zorggroep
Ondersteuning en faciliteiten
De centrale cliëntenraad en de Raad van Bestuur hebben afspraken gemaakt over een regeling met betrekking tot ondersteuning en facilitering van de cliëntenmedezeggenschap van Rivas. Rivas stelt de faciliteiten, ambtelijke ondersteuning en materiële middelen ter beschikking aan de Cliëntenraden, zodat deze hun taak naar behoren kunnen uitoefenen. De leden van de Cliëntenraden ontvangen jaarlijks een onkostenvergoeding voor hun werkzaamheden. Rivas is aangesloten bij de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden.
Organogram Medezeggenschap cliënten Rivas Zorggroep

Bereikbaarheid
Centrale Cliëntenraad
T.a.v. Miriam Fortuijn, ambtelijk secretaris
Tel: 06 21568559
e-mail: clientenraad@rivas.nl